”Jag kan inte allt... men är VD" (Del 2 av 4)

Du tar inte en roll som VD/ledare om du inte gillar utmaningar och variation, men oavsett hur förberedd du än är kan agendan bli övermäktig. Nyckelpersoner slutar, IT-systemet fungerar inte, anställda mår dåligt, resultaten når inte målen och din bättre hälft vill att du är hemma mer. Du själv längtar efter att få vara den som åker till skolan och hämtar ditt barn.
I en serie med 4 blogginlägg får du en bild från din vardag som jag vet stör dig.

Del 2

Alla saknar någon kompetens, ingen kan allt från början. Så är det bara. Givetvis är det bra om du som VD är en stjärna inom allt, men låt oss vara ärliga, den personen finns inte.

Gillar du mjuka eller hårda värden? Är du otroligt bra på att SE dina medarbetare, arbetsrätt och affärsutveckling? Eller är du mästare inom ekonomi och policyskrivning? Som VD behöver du kunna lite av ALLT. Samt briljera i styrelserummet, ha svar på alla frågor och vara en vass förhandlare. Men ingen kan allt, om allt, från början.

Man växer in i VD rollen, över tid.

Så hur gör du om du känner att du inte räcker till?

Så här:
☞ Skriv ner när du känner dig otillräcklig
☞ Var ärlig till din styrelse – de har valt dig för att de TROR på dig.
☞ På din blockade dag, vidareutbildar du dig
☞ Ta in extern hjälp
☞ Sluta håll masken

Resultatet blir:
En ärligare inre dialog, vilket gör att du presterar bättre. Du får en närmare dialog med styrelsen och du mår bättre. Du visar även omgivningen att man inte måste kunna allt för att vara den bästa ledaren, något som ger respekt och tillit.
Och har du barn, blir du en riktigt bra förebild.

/Anna

Anna SvärdComment